Redan i oktober kunde vi visa bilder på tredje generation av Toyotas hybrid Prius, och nu är den officiell. Yttermåtten är desamma, men finslipad aerodynamik och lägre vikt bidrar till minskad bränsleförbrukning trots högre motoreffekt. Enligt Toyota drar den nu 4,7 l/100 km.
Stort intresse för nya Prius på Detroitsalongen. Den är sig gandska lik utvändigt, men under skalet är det allra mesta nytt.

Se nya Toyota Prius i vår webb-tv här!
Toyota Prius, världens första seriebyggda hybridbil, har funnits i över tio år och presenteras just nu i sin tredje generation på salongen i Detroit. Designen är försiktigt förändrad, men från sidan ser man att puckeln i taket är tillbakaflyttad en bit (9,9 cm), vilket bidrar till bättre takhöjd i baksätet.
Karossformen har finslipats för lägre luftmotstånd och Cd-värdet är nu 0,25, mot 0.26 hos förra generationen. Detta, liksom lägre tjänstevikt och ett antal nya tekniska lösningar har bidragit till att bränsleförbrukningen sänkts från 5,1 till 4,7 liter/100 km (Toyotas uppgift.)
Förarplatsen är helt ny, med ”svävande” mittkonsol som på Auris (och Volvo). Den långa, smala displayen i mitten visar information för de flesta funktioner, varav bland annat ljud- och klimatsystem styrs med knapperna i ratten.
Den minskade förbrukningen har åstadkommits samtidigt som bilen fått en större bensinmotor med högre effekt. Cylindervolymen är nu 1,8 liter och effekten 98 hästkrafter och vridmomentet 142 Nm, att jämföra med 1,5 liter, 77 hk och 115 Nm hittills. Den nya elmotorn ger 80 hästkrafter och 207 Nm, och totalt ger drivsystemet nettoeffekten 134 hästkrafter. Det räcker för en acceleration 0 – 100 på 9,8 sekunder.
Grafiken över kraftflödena är mer diskret nu, i den smala displayen högst upp på instrumentpanelen.
Fördelningen av kraften från de båda motorerna sker som hittills helt automatiskt, via en steglös växellåda. Prius kan köras med enbart bensinmotorn, enbart elmotorn eller båda i kombination.
Väljer föraren körläget Eco bestämmer det elektroniska styrsystemet automatiskt den optimala fördelningen mellan motorerna, och då kör man helt elektriskt i låg fart och vid rangeringsmanövrer. Man kan också välja läge EV-Drive, för enbart elmotorkörning och då är räckvidden 1,5 till 2 kilometer.
Vill man ha max effektflöde knappar man in läge Power för att få båda motorerna att arbeta tillsammans. Då får man också en rappare respons i gaspedalen.
Det är bara de större bakljusen som vid en första anblick skvallrar om att detta är nya generationen av Prius. Innanför halvkombiluckan har bagageutrymmet växt med 1 cm på längden och 5,5 p bredden.
Elmotorn och kraftöverföringen har i nya generationen gjorts 20 procent lättare, och karossens vikt har minskat genom att motorhuven och bakluckan, liksom delar av hjulupphängningarna, är tillverkade i aluminium.
Till den lägre bensinförbrukningen bidrar också att vattenpumpen nu är eldriven och att avgasvärmen utnyttjas för snabbare uppvärmning av motorn vid kallstart.
Luftkonditioneringen har också blivit effektivare, för att minska belastningen på motorn.
Chassit är i princip detsamma, men många små förändringar i hjulupphängningarna ger enligt Toyota stabilare köregenskaper samtidigt som vägljudet har dämpats.
Liksom hittillsvarande Prius har den nya all normal säkerhetsutrustning, inklusive knäkrockkudde för föraren och aktiva nackstöd som motverkar pisksnärtskador. På tillvalslistan finns dessutom dynamisk fart- och avståndshållare med radarteknik, "vingelvarning" samt "pre-collision-system" som bromsar och sträcker bältena om en krock är oundviklig.
Ännu mer tillvalsgodis är parkeringsassistent, backkamera och navigator med röstmanövrering. I USA kan man dessutom få Safety Connect, som automatiskt ringer efter hjälp om någon av krockkuddarna utlöses.
Och ogillar man att sätta sig i en het bil på sommaren, finns "parkeringskyla" att beställa – ett fristående kylsystem för kupén, drivet av solceller på bakre delen av taket. Den ordinarie luftkonditioneringen kan också fås med fjärrstyrning via c-låsnyckeln.
Nya Prius börjar säjas under våren i USA och Japan, på övriga marknader senare under året. I Sverige är nya Prius aktuell "till hösten".
Några priser har ännu inte meddelats.