Nu är det bekräftat att Volkswagen AG köper 19,9 procent av Suzuki Motor. Priset är 2,5 miljarder dollar. Om Suzukis försäljning räknas in i VW:s är man därmed världens största biltillverkare.
Handlingarna undertecknades av – från vänster till höger – Detlef Wittig, chefsförhandlare från Volkswagen AG, Ferdinand Piëch, styrelseordförande för Volkswagen koncernen, Osamu Suzuki, vd för Suzuki Motors Corporation, samt längst till höger Martin Winterkorn, vd för Volkswagen,
Volkswagen har haft som målsättning att bli världens största biltillverkare innan 2018 – men det målet verkar man redan ha uppnått. De senast kända siffrorna är från halvårsskiftet och då hade Volkswagen AG – med sina tio varumärken – sammanlagt sålt 3,265 miljoner fordon. Toyota var något större med 3,564 miljoner fordon, alla varumärken inräknade. Men om VW-gruppen nu även kan räkna in Suzukis försäljning på 1,15 miljoner fordon har man med god marginal passerat Toyota.
Som vi kunde berätta redan igår – se länk här – har det cirkulerat rykten sedan i somras om att Volkswagen och Suzuki förhandlat om ett partnerskap eller eventuellt samgående. Förhandlingarna skulle varit klara till Tokyo Motor Show tidigare i höstas men drog ut på tiden.
Men nu på onsdagsmorgonen, europeisk tid, blev det officiellt att Volkswagen AG köper en andel hos Suzuki Motor Corporation på 19,9 procent. Köpesumman är 2,5 miljarder dollar, motsvarande 18,3 miljarder kronor. VW: koncernchef är mycket nöjd med uppgörelsen:
"Två av världens ledande bilföretag slår samman sina resurser och gör sig beredda på att möta de växande utmaningar som väntar. Tillsammans kan vi maximera våra möjligheter till fortsatt tillväxt."
Sammanslagningen – där parterna ännu så länge inte nämner något om en framtida större andel – blev möjlig då General Motors för ett år sedan sålde sin sista andel hos Suzuki, vilken som mest uppgick till 20 procent. Synergieffekterna mellan VW och Suzuki är flera och inte minst kan man dela teknik och plattformar för så kallade "mikrobilar", där Suzuki har en mycket stark position. Suzuki har också stora marknadsandelar på de stora tillväxtmarknaderna i Asien och det kan bli en språngbräda för Volkswagen att nå bättre resultat.