Hoppa till innehåll

Nya Saab 9-3 blir halvkombi

Saab återvänder till sina rötter i Spykers affärsplan för märket. 9-3 blir viktigaste modellen och kommer i fem varianter, bland annat med halvkombilucka som på gamla 900. I planen ingår också en 9-5X och en Saab 9-1 i Golfklassen. Nästa Saab 9-3 kommer även som halvkombi, precis som 900-modellen var ända fram till 1998, det […]

Saab återvänder till sina rötter i Spykers affärsplan för märket. 9-3 blir viktigaste modellen och kommer i fem varianter, bland annat med halvkombilucka som på gamla 900. I planen ingår också en 9-5X och en Saab 9-1 i Golfklassen.

Nya Saab 9-3 blir halvkombi

Nästa Saab 9-3 kommer även som halvkombi, precis som 900-modellen var ända fram till 1998, det framgår i Saab Spykers affärsplan. Historien upprepar sig: både Audi och BMW har tagit upp den praktiska karosstypen som Saab etablerade redan på 70-talet.

Den 12 februari håller holländska Spyker bolagsstämma för aktieägarna. I förhandsinformationen redogör Spykers ledning för affärsplanen som ska få igång Saabs verksamhet så att den ger vinst inom ett par år.

De viktigaste punkterna i affärsplanen är följande:

# Saab ska återetableras som en oberoende biltillverkare inriktad på högpresterande modeller med branschens ledande miljöstrategi. Saabs DNA är unikt och starkt knutet till det flygtekniska arvet och det svenska ursprunget. Spyker stödjer helt och hållet den affärsplan som Saabledningen utarbetat under de senaste tio månaderna och som i hög grad värnar dessa värden. Planen har analyserats av Spyker tillsammans med sina rådgivare, Booz & Co och KPMG Transaction Services. Den har också analyserats och godkänts av ett flertal rådgivare till den svenska regeringen och Europeiska investeringsbanken EIB.

Nya Saab 9-3 blir halvkombi

Saab behöver en modell även i Golfklassen, och mycket förarbete gjordes när man byggde konceptbilen 9-X BioHybrid till Genèvesalongen 2008. Bland annat hade den en 1,4-liters etanoloptimerad motor som gav 200 hästkrafter, med en E85-förbrukning på 6,4 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 105 gram per kilometer.

# Spyker föreslår på stämman att det egna bolagsnamnet ändras till Saab Spyker Automobiles NV. Det nya bolaget ska äga och driva Spyker och Saab som helt skilda bolag, vart och ett inriktat på sina respektive bilmodeller och marknader.

Saabs befintliga affärsplan ska genomföras, men den ska vässas på flera punkter. För de närmaste två tre åren ska följande gälla: Saab ska vara en oberoende nischtillverkare med tre till fyra modellserier:

# Nya 9-3, som är helt och hållet utvecklad av Saab, ska produceras som fyradörrars sedan, femdörrars halvkombi, som helkombi, fyrhjulsdriven kombi X samt cabriolet. Den första modellvarianten ska lanseras 2012.
# Nya 9-5 sedan, som börjar säljas till sommaren, nya 9-5 kombi (klar i höst) samt en fyrhjulsdriven X-version även av 9-5 kombi.
# Saab 9-4X, en kompakt suvmodell som byggs i Mexiko, börjar säljas i USA och Europa 2011.
# Saab undersöker förutsättningarna för en fjärde modellserie med arbetsnamnet 9-1, positionerad i C-segmentet ("Golfklasen"). 9-1 ingår inte i finansieringen enligt affärsplanen, varför ytterligare finansiering krävs om ledningen ger klartecken för utvecklingen. Någon tidsplan för den modellserien anges inte, men före modellåret 2014 lär den knappast kunna lanseras.

# Saab ska sikta på att positionera sig som ett premiummärke, mot märken som Audi (A4/A6) och BMW (3-serien och 5-serien), i kraft av sitt starka och unika varumärke.

# Saabs tekniska utvecklingscenter i Trollhättan har full kapacitet för att utveckla kompletta bilmodeller och ska också göra det i fortsättningen. När det gäller säkerhet, miljö, köregenskaper, praktikalitet, turboteknik och många andra innovationer ligger Saab i den absoluta frontlinjen.

# Trollhättan är en av de mest effektiva medelstora bilfabrikerna i Europa och enligt affärsplanen ska Saabs årliga produktion ökas upp till sina tidigare nivåer på mellan 100.000 och 125.000 bilar (inklusive 9-4X som byggs i Mexiko).

# På lite längre sikt räknar Saab Spykers ledning med att de båda varumärkena kan dra nytta av varandra främst på marknadsföringssidan.

# Affärsplanen förutsätter ett totalt kapitaltillskott på cirka en miljard USA-dollar för att verksamheten ska ge ett plusresultat under 2012.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.