Gustaf Sjöholm är på plats hos Saab i Trollhättan. Anledningen är Saab Independence Day – ett år utan GM. Stämningen är på topp, produktionen ligger nere och tårtan ”flödar”. Dessutom en liten återblick vad som sas den 23 februari förra året. Minns du?
– Fabriken är helt full av folk, halvskriker Gustaf Sjöholm på telefon. Det är mest fabriksanställda som är lediga för att fira, men även journalister är här. Det är huggsexa på att få prata med Jan-Åke Jonsson och Victor Muller.
…alla är istället och äter Independence-day-tårta. I bakgrunden anas en ”Saab-mosaik”, med tiotusentals Saab-bilder.
– The most loyal work force an owner can have, sa Victor Muller när han såg ut över en nedsläckt Saabfabrik med tusentals arbetare i konsertstämning.
Gustaf befinner sig mitt i tårtkalaset som Saab ställt till med för att fira ett år av självständighet. Ett år utan GM.
– Solen skiner, det är postitiva tongångar. Det är en glädjens dag, säger Gustaf. Jag har pratat med många fabriksanställda under dagen och stämningen är mycket god bland Saab-folket. Många är naturligtvis realistiska och menar att "vi måste tro", men tilltron till märket och inte minst Jan-Åke Jonsson går inte att ta miste på.
9-5 SportCombi kunde fått en sämre premiär…
– Men jag har även sett nya Saab 9-5 SportCombi, miljöbilen Saab 9-3 Griffin, nya Saab 9-3 Cab Independence Edition (klicka på länkarna för att läsa och se bilder på dessa färskingar) och jag har pratat med den nye designchefen Jason Castriota som är mycket framåtblickande: Men det blir mer från honom i reportaget som kommer i tidningen. Och självklart massor med bilder från festen och snack med Saabfolket.
– Ikväll fortsätter firandet i Saabmuseet men först blir det musik. För ögonblicket skanderar Thomas Ledin "Du kan lita på mig" och det är först nu stämningen verkar lossna.
Nästan 4.000 anställda, underleverantörer och folk från media hade samlats i fabriken under onsdagen för att lyssna på vd Jan-Åke Jonsson och titta på de nya bilmodellerna. Och äta tårta, förstås. KLICKA FÖR STÖRRE
I onsdags, 23 februari, låg produktionen tillfälligt nere i Saab-fabriken när alla skulle fira ”Independence Day”. Men det är inte så öde som det ser ut enligt vår utsände…
Vad tycker du om profilen på 9-5 SportCombi?
ÅTERBLICK: DETTA SKREV VI 23 FEBRUARI 2010
Saab Automobile är sålt. Alla papper är påskrivna och från klockan 16.30 tisdagen den 23 februari 2010 ägs den svenska biltillverkaren inte av General Motors längre utan av nederländska Spyker Cars N.V.
Äntligen är affären helt klar. Det har varit många pusselbitar att få på plats, men nu är det officiellt: ägarskapet har överförts från GM till Spyker. Saab Automobile trädde omedelbart ur likvidationen och företagsledningen under ledning av vd Jan-Åke Jonsson har återtagit kontrollen över ekonomin och den totala verksamheten.
I fortsättningen kommer Saab Automobile och Spyker Cars att operera som systerföretag under paraplyföretaget Spyker Cars N.V.
"Vi är mycket nöjda – nu är Saabs framtid säkrad", säger Spykers vd Victor Muller i en kommentar till affären.
"Från och med i dag ska vi koncentrera alla krafter på att varva upp Saab till ett lönsamt företag med självförtroende. Vi ska stärka de känslomässiga banden mellan Saabägarna och deras bilar, och vi ska ta fasta på Saab historiska styrkor i form av flygplansarvet, miljömedvetenheten och motorsporten", säger Muller.
Jan-Åke Jonsson: "Detta är härliga nyheter för Saabs kunder, återförsäljare, leverantörer och anställda i hela världen. Det stöd som visats för Saab under de senaste månaderna har varit fantastiskt och bådar verkligen väl för framtiden. Nu återgår vi till vår affärsplan och vi startar med att dra igång produktionen av nya 9-5 det här året, vilket kan ta tre till fyra veckor. Med det fortsatta stödet från våra anställda och affärspartners är jag övertygad om att vi kommer att lyckas."
"Dagens uppgörelse är resultatet av månader av hårt arbete och intensiva förhandlingar, vilka alla har syftat till att säkra framtiden för detta unika varumärke, och vi är mycket nöjda med det positiva resultatet", säger John Smith, GM:s chef för koncernens strategiska affärer.