Hoppa till innehåll

Audi utvecklar starkare S-tronic automat

Fördelarna med den ”manuell-automatiska” S-tronic transmissionen är så stora att Audi vill utöka alternativet till att omfatta nästan alla modeller. Det innebär att man måste utveckla en starkare låda som tål högre vridmoment och även passar bilar med längsmonterad motor. S-tronic kommer på allt fler och större Audi-modeller. På bilden växelväljare på konceptbilen Audi A1 […]

Fördelarna med den ”manuell-automatiska” S-tronic transmissionen är så stora att Audi vill utöka alternativet till att omfatta nästan alla modeller. Det innebär att man måste utveckla en starkare låda som tål högre vridmoment och även passar bilar med längsmonterad motor.

Audi utvecklar starkare S-tronic automat

S-tronic kommer på allt fler och större Audi-modeller. På bilden växelväljare på konceptbilen Audi A1 project quattro. KLICKA FÖR STÖRRE

Den smidiga automatlådan S-tronic, som egentligen är en manuell låda som växlas automatiskt, har egentligen bara en nackdel (förutom priset) och det är styrkan. Beroende på utförande så har den antingen haft 250 eller 350 Nm som begränsning, vilket är en nivå som speciellt moderna dieselmotorer klättrar över utan att anstränga sig allt för mycket.
Nya uppgifter från Audi gör gällande att man nu tagit beslutet att utveckla nya, starkare S-tronic transmissioner (hos koncernbrodern VW heter lådan DSG). De nya S-tronic lådorna ska tåla upp emot 550 Nm och även kunna passa på de större modellerna med längsmonterad motor. På sikt innebär det att CVT och Tiptronic ersätts med S-tronic i alla modeller utom de allra starkaste.
Växlingarna kan ske mycket snabbt i en DSG-låda eftersom båda kuggparen ligger i ingrepp samtidigt och kraftflödet växlas med kopplingen. På en VW Golf GTI går växlingarna på 8 millisekunder, vilket ska jämföras med till exempel en BMW M3 med SMG II som behöver 80 millisekunder.

Audi utvecklar starkare S-tronic automat

Senaste versionen av DSG-lådan har sju växlar, vilket sparar bränsle. KLICKA FÖR STÖRRE

Den stora fördelen med DSG/S-tronic är att lådan är mekanisk och inte har någon momentomvandlare som stjäl effekt och därmed bränsle. Traditionella automatlådor växlar mycket mjukt tack vare momentomvandlaren som kan liknas vid två motstående fläkthjul som ligger i ett oljebad. Momentomvandlaren tillåter ett visst ”slir” mellan motor och växellåda, vilket ger förluster.
Audi lär dela teknik med sin koncernbroder Volkswagen och det borde innebära att de nya, starkare lådorna även hittar iväg till andra modeller än de hos Audi.
Sedan premiären i VW Golf R32, 2003, har det byggts inte mindre än en miljon DSG-lådor. DSG är en förkortning av Direkt-Schalt-Getriebe, eller Direct-Shift-Gearbox på engelska. Tidigare har DSG-lådan endast funnits med sex växlar men kom nyligen i en sjustegad variant som först börjar användas på Golf TSI 122 och Golf 1,9 TDI.
Även Volvo och Ford kommer under våren att erbjuda liknande transmissioner med dubbelkoppling och det är känt att flera andra biltillverkare utvecklar motsvarande transmissioner.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.