Försäljningen av Tesla Cybertruck är endast 16 procent mot förväntat. Att lansera en billigare bakhjulsdriven version är knappast en akut tillkommen åtgärd, utan planerat redan från början. Men det kan kanske hjälpa upp försäljningen från en bottennivå?
Cybertruck fick med rätta stor uppmärksamhet när modellen lanserade – det är ju en radikalt annorlunda bil. Dessutom utlovades priset att endast blir 40 000 US-dollar.
När väl bilen började säljas hamnade prislappen på över 70 000 dollar. I kombination med negativa skriverier om bristande kvalitet, inte minst en gaspedal som kan fastna, fick det många kunder att avstå.
Läs även: Uppgifter: Tesla Cybertruck godkänd för EU

Lång lista på besparingar
Kan en billigare Cybertruck locka fram kunderna? Den nya bakhjulsdrivna versionen kostar 10 000 dollar mindre, 62 490 dollar, vilket fortfarande är betydligt mer än det utlovade priset inför lanseringen.
Det lägre priset innebär inte bara att man får avstå från fyrhjulsdrift. Systemeffekten blir betydligt lägre eftersom en elmotor försvinner. Det gör att 0–96 km/h tar längre tid att avverka, från 4,1 till 6,2 sekunder (vilket fortfarande är kvickt för en stor pickup).

Mer besvärande är att dragvikten minskar från imponerade 3,4 ton till mer blygsamma 1,5 ton.
Naturligtvis snålar Tesla också på en del utrustning som eluppvärmt baksäte, enklare klädsel och att bakluckan inte är elmanövrerad. Dessutom utrustas bilen med mer praktiska ”ballongdäck” – kanske för att kompensera för att luftfjädringen ersätts med konventionella spiralfjädrar i stål.
På plussidan noteras att räckvidden ökar från 325 till 350 miles (563 km).
Läs även: Mansory Elongation – Cybertrucken som gud glömde?
Kolla även in: Film: Alrik provar Tesla Cybertruck – ”Helt galen”