Hoppa till innehåll

BMW säger tack och adjö till V10-motorn

Produktionen av M5 har upphört och nu har även den sista M6 tillverkats. Därmed har BMW sagt tack och adjö till sin ylande, frustande 5,0-liters V10-motor. Får vi någonsin uppleva något liknande igen? Med de sista M5 och M6 går den 5,0 liter stora, 507 hk starka V10-motorn till de sälla jaktmarkerna. Endast 1.025 M5 […]

Produktionen av M5 har upphört och nu har även den sista M6 tillverkats. Därmed har BMW sagt tack och adjö till sin ylande, frustande 5,0-liters V10-motor. Får vi någonsin uppleva något liknande igen?

BMW säger tack och adjö till V10-motorn

Med de sista M5 och M6 går den 5,0 liter stora, 507 hk starka V10-motorn till de sälla jaktmarkerna. Endast 1.025 M5 Touring tillverkades – redan en samlarbil? KLICKA FÖR STÖRRE

 
De som gillar den udda, lite råa gången i en V10-motor får allt färre alternativ att välja på. Audi har upphört med RS6, Dodge Viper har gått i graven och nu har även BMW tillverkat sina sista V10-motorer.

BMW M5 slutade tillverkas i månadsskiftet juni/juli och strax därefter upphörde även tillverkningen av M6. Utan att göra speciellt mycket väsen av sig har alltså en epok gått i graven och frågan är väl om vi någonsin igen får uppleva V10-motorer i någon annat än udda supersportbilar?

 
För BMW:s del var M5 och V10-alternativet en oväntat lyckad modell, försäljningsmässigt. Inte mindre än 20.548 M5 tillverkades, fördelat på 19.523 sedaner och 1.025 Touring (kombi). Största delen gick på export till USA, som sålde 8.800 M5 av senaste generationen.

Nästa generation M5 får V8-motorer som med andningshjälp från dubbla turboaggregat ger både mer effekt och bättre bränsleförbrukning, jämfört med V10:orna. Men kan det kompensera motorljudet i en V10? Tveksamt…

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.