
Den hittills enda ”911:an” med fyrcylindrig motor fick namnet Porsche 912. Porsches företagsledning var rädda för att prishöjningen på sexcylindriga 911 skulle skrämma bort kunderna och därför gjorde man en avskalad budgetmodell med motor på 90 hk från pensionerade Porsche 356.
Porsche 912 lanserades som årsmodell 1966, ett år efter att 911:an introducerats på hösten 1964, och därmed är det nu dags att fira 50-årsjubileum. De första 912 byggdes samtidigt som de sista 356:orna rullade av bandet i Zuffenhausen.
Budgetmodeller kan ju behövas ibland men Porsche 912 hade ett stort fel – den var alldeles för bra! Dåtidens motorjournalister hyllade 912:an för sin utsökta balans, goda vägegenskaper och bränslesnåla motor. Den nya sexan i Porsche 911 på 2,0 liter gav ingen jättelik effektökning, 130 hk, men motorn vägde närmare 100 kilo mer än gamla boxerfyran från 356. Dessa 100 kilo extra hängde dessutom bakom bakaxeln, vilket var en utmaning för Porsches chassitekniker.
Enklare inredning, färre instrument (tre istället för fem), fyrväxlad låda (femväxlad som tillval) var de ställen som man sparade pengar på. Lägre vikt gjorde dock att 912:ans effekt på 90 hk kändes riktigt piggt och på krokiga vägar var den faktiskt bättre än storebror 911.
Prislappen gjorde 912:an till en riktigt prisvärd sportbil och under sitt andra modellår, 1967, såldes det dubbelt så många 912:or och 911:or. Det var inte riktigt vad Porsches marknadsavdelning hade tänkt sig och stegvis höjde man både utrustningsnivå och pris för 912:an för att den skulle närma sig 911:ans instegsmodell. Från 1967 fanns även en 912 Targa. Fler sportmodeller av 911:an tillkom och motorvolymen växte stegvis, vilket gjorde att 912:an kändes allt tröttare.
Efter fem årsmodeller var det dags att avveckla 912:an till förmån för den nya ”budgetmodellen” Porsche 914/6, Porsches variant av den mittmotormodell som Volkswagen beställt.
Även Porsche 914/6 blev något av en missräkning då motor och chassiförändringar gjorde att prislappen skruvades upp till en nivå som var alldeles för nära 911T, instegsmodellen. Endast 3.300 914/6 såldes innan Porsche avslutade sin del 1972 (Volkswagens 914 producerades till 1975) och istället fokuserade på att utveckla ersättaren 924.
Första årsmodellen, 1966, av Porsche 912:an är relativt sällsynt idag då många byggdes om eller helt enkelt skrotades efter att rostangreppen gått för långt. Det har förstås påverkat prisbilden och tidiga 912:or i fint skick är numera så långt ifrån ”budget” som man kan komma, räkna med en halv miljon kronor och uppåt.
Som en sista lilla dödsryckning återuppstod faktiskt Porsche 912 som årsmodell 1976, med modellnamnet 912E. Lanseringen av 924 låg ett drygt år bort och 914 hade försvunnit året innan, därför ansåg Porsche att det behövdes ett ”billigt” fyrcylindrigt alternativ. Tvålitersmotorn från 914 utvecklades med ett nytt, elektroniskt styrt system för bränsleinsprutning. Cirka 2.000 exemplar av Porsche 912E tillverkades och det blev den sista, luftkylda fyrcylindriga motorn i Porsches historia.


