Utvecklingen står aldrig still och Haldex har färdigställt den femte generationen av sin påhängsfyrhjulsdrift. Volvo Personvagnar har redan tecknat kontrakt med Haldex om att använda det nya systemet.
Volvo XC60 är en av de modeller som väntas få den nya fyrhjulsdriften från Haldex, den femte generationen.
Haldex i Landskrona går från klarhet till klarhet i en bilindustri som inte kan sägas vara något annat än stentuff. För ett år sedan kunde vi berätta att Haldex ska leverera fyrhjulsdrift till nästa generation Lamborghini Murciélago
– sannolikt döpt till Jota, se artikel på denna länk – och nu har man även tecknat en ny order med Volvo Personvagnar.
Det är den femte generationen Haldex-koppling som Volvo bestämt sig för att använda. Den nya kopplingen är ännu mindre, lättare, effektivare och förmodligen också billigare att köpa in för Volvo. Den nya ordern ska Haldex börja leverera 2012 och är strategiskt viktig då den stärker banden till Volvo, som varit en långvarig kund.
Den femte generationen påhängsfyrhjulsdrift ska tillverkas i Haldex fabrik i Landskrona. Haldex levererar egenutvecklade system och lösningar till fyrhjulsdriftsystem till ett stort antal av de större personbilstillverkare, som Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Volvo, Ford Motor Company, Land Rover och General Motors.