Hoppa till innehåll
Recharge

Hedin bil anklagas för fuskfakturering vid leasing

Riksförbundet M Sverige hävdar att Hedin Bil inte har rätt att fakturera kunderna för skador och extra slitage på leasingbilar, men att företaget gör det ändå.

Att det kan svida ekonomiskt att lämna tillbaka en leasingbil känner många till. Men vem har egentligen rätt att ta betalt för vad?

M Sverige menar att Hedin Bil har tagit betalt för slitage och skador utan att ha rätt att göra det. Och att företaget har tagit betalt för skador som täcks av garantin.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

M Sverige : ”Uthyraren ska ta betalt, inte återförsäljaren”

I privatleasingavtalet finns tre parter: hyrestagaren, uthyraren och återförsäljaren. Vid återlämningen kan hyresgivaren komma med krav att kunden ska betala för onormalt slitage, men inte återförsäljaren, uppger M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats, säger Carl-Erik Stjernvall.

Hedin Bil menar att de övertagit äganderätten till bilen i samband med överlämnandet och därmed har rätt att kräva ersättning för skador och ”onormalt slitage”.

”Enligt privatleasingavtalet har hyrestagaren ansvar för att vårda fordonet under leasingperioden. Avtalet föreskriver att hyrestagaren är ersättningsskyldig för kostnader som kan uppstå för att återställa fordonet till normalt skick, eller om detta inte är möjligt, att kompensera för skador som uppkommit på grund av bristande efterlevnad av avtalsenliga skyldigheter, som service och reparation”, skriver Hedin Bil i en kommentar och lägger till:

”Våren 2022 uppdaterade vår partner Santander sina privatleasingavtal för att tydliggöra att det är återförsäljaren som, vid återlämning, ansvarar för att debitera eventuella kostnader för onormalt slitage.”

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall på M Sverige.

Dubbelkolla ditt avtal!

M Sverige uppmanar den som tvingats betala direkt till återförsäljaren att dubbelkolla sitt avtal. Om du misstänker fel så börja med att klaga till återförsäljaren.

Om de nekar till att ha gjort fel är nästa steg Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Gör även en anmälan till Konsumentverket.

Läs även:

Juristen: Räckvidden möter inte förväntan

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.