Hoppa till innehåll
Recharge

Instegsversionen av Kia EV9 kliver in med lägre pris

Sju sittplatser, 800-voltsteknik och en design som inte liknar något annat? Välkommen upp på scen: Kia EV9 RWD – det mer prisvänliga alternativet.

John Sempill

Hur ser specifikationslistan ut med tanke på att det är en instegsversion? Den är ”generös” enligt Kia, och innehåller bland annat Apple Carplay/Android Auto, digital nyckel, elektrisk baklucka, filhållningsassistans, backkamera, veganläderklädsel och ventilerade stolar fram. 

Dessutom är metallic-lack valbart utan tillägg – och – eluppvärmd ratt: If you know, you know. Och som pricken över i ingår Kias sjuåriga nybilsgaranti. 

Drivlinan ligger på 160 kW med 350 Nm i vridmoment. Dragkapaciteten är på 900 kg, alternativt 750 kg för dig med B-behörighet. Det 76,1 kWh-specade batteriet ger en WLTP-räckvidd på upp till 435 km och 10–80 procents laddning går loss på 20 minuter. 

Missade vi något? Juste, den evigt viktiga 0–100 km/h-tiden: 8,5 sekunder. Desto viktigare är dock värmepump och dubbla klimatanläggningar. Allt detta till startpriset 689 900 kronor. 

Instegsversionen Kia EV9 RWD är beställningsbar så fort du har läst färdigt. 

Läs även:

TEST: Kia EV9 vs Nio EL6 – Stor och ”liten”

Snabbtest: Kia EV9 – stor elbil för sju

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Kia

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.