Hoppa till innehåll

”Fem skäl till att inte köpa en bil med turbo”

Den rådande trenden i bilindustrin är ”down-sizing”. Motorerna blir mindre och turboaggregaten större. Så har det sett ut ett tag och anledningen till det är att sänka förbrukning och utsläpp, såklart.  Men enligt vår vän Jason Fenske på Youtubekanalen Engineering Explained finns det fem skäl till att välja bort turbomotorn till förmån för en klassisk […]

Den rådande trenden i bilindustrin är ”down-sizing”. Motorerna blir mindre och turboaggregaten större. Så har det sett ut ett tag och anledningen till det är att sänka förbrukning och utsläpp, såklart. 

Men enligt vår vän Jason Fenske på Youtubekanalen Engineering Explained finns det fem skäl till att välja bort turbomotorn till förmån för en klassisk sugmotor.

Först nämner han gasrepsonsen, som ju är betydligt mer direkt i en sugmotor. Med en direkt gasrepsons blir det lättare att ge precis så mycket gas som du vill ha. Och man behöver inte vänta på att turbotrycket byggs upp. Sedan lyfter han vridmomentskurvan, som hos en sugmotor är betydligt mer linjär hos en turbomotor.

Jason Fenske menar också att det finns en hållbarets-/kostnadsfråga att ta hänsyn till. Han passar sig för att säga att turbomotorer är mindre pålitliga än sugmotorer, men säger att det krävs mer pengar för att göra de hållbara. En peng som ju får betalas av kunden.

Jasons fjärde punkt är bränsleförbrukningen, som han menar kan försämras med en turbomotor – beroende på hur man kör. Kör man hårt använder en turbomotor mer bränsle än en motsvarande sugmotor, eftersom den ökade värmen i motorn som turboaggregatet ger kompenseras med att motorn sprutar in mer bränsle för att kyla, kort sagt. 

Sedan är det ju ljudet. Vilket ljud man gillar är såklart en subjektiv fråga, men det går ändå att säga att det finns en övervägande majoritet som föredrar ljudet från en sugmotor före en turbomotor. 

Jason Fenske förklarar sina fem punkter mer i detalj i klippet nedan. Inte med sin whiteboard-tavla den här gången, men med tydliga diagram. Mycket nöje!

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.