Red Bulls rådgivare Helmut Marko riktar skarp kritik mot straffet som kostade Max Verstappen segern i Saudiarabiens GP. Han menar att det som inträffade i första kurvan var en racingincident – och att beslutet att inte släppa förbi Oscar Piastri var ett medvetet strategival.
– Det var en race-incident. I F2 såg vi tre–fyra liknande situationer – bara [Luke] Browning fick en varning. Här hände det en gång och direkt kom fem sekunder, säger Marko till media på plats, däribland auto motor & sport.
Verstappen körde om utanför banan och fortsatte i ledning. Teamet valde att inte ge tillbaka positionen.
– Omkörningar är i princip omöjliga här. Vi trodde att vi hade bättre chanser att vinna genom att stanna kvar i ledning och satsa på ett snabbt depåstopp, fortsätter Marko.
– Utan straffet hade Max vunnit.
”Förstår att han är arg”
Max Verstappen höll sig tystlåten efter loppet. Helmut Marko hade större förståelse för känslorna.
– Jag förstår att han är arg. Han hade farten – det är klart att han borde ha vunnit, säger Marko.
– Men jag var lite besviken på hans start. Normalt sett är det ett av hans starkaste områden, men det blev inte perfekt den här gången.
Trots besvikelsen över resultatet lyfter Marko flera ljusglimtar – framför allt farten i racet.
– Vi hade ingen däckdegradering alls. Både medium och hårda fungerade väldigt bra. Det var en positiv överraskning, säger han.
Red Bull har varit pressade för att de tappar fart i racen – men enligt Marko är prestandan på kurviga banor som Jeddah ett steg framåt.
– Jämfört med Bahrain är det ett stort framsteg. Den här typen av bana passar oss bättre, med snabbare kurvor. Vi håller på att få en bil som är mer förutsägbar och fungerar i ett bredare fönster.
– Vi kommer ta små steg framöver. I Miami borde vi kunna matcha McLaren.
Tsunoda visar framsteg

Red Bull såg ut att kunna få poäng med Yuki Tsunoda – men japanen kraschade i starten efter kontakt med Pierre Gasly. Marko ville inte lägga skulden på någon.
– Det var en race-incident. Yuki hade otur. Han hade förmodligen tagit poäng annars, säger Marko.
Samtidigt skickade han en tydlig signal:
– När pressen är hög i kval måste han leverera. Han är snabb i träning – men det är i kval det gäller.
Till sist medger Helmut Marko att Red Bull nu måste räkna med Oscar Piastri som titelkandidat.
– Ibland är Norris snabbare, ibland är det Piastri. Men sedan Melbourne ser Piastri ut att vara den snabbare av de två.
– Han gör få misstag och har ett starkt självförtroende. Det är honom vi måste besegra.