Hoppa till innehåll

Mazda CX-5 helt ny in i minsta detalj

Det är inte ofta som en helt ny bil ser dagens ljus. Och när vi säger helt ny, så menar vi verkligen helt ny. För så är fallet med helt nya Mazda CX-5. Här finns nästan inte ens en skruv kvar från tidigare produktioner.

Mazda CX-5 helt ny in i minsta detalj

Oftast bygger dagens nya bilar på äldre konstruktioner. Även om det inte bara är en s.k. facelift, utan ett modellbyte med ett helt nytt utseende, en helt ny kaross, så är allt som oftast bottenplattan, eller arkitekturen som många idag föredrar att uttrycka sig, i stort sett den samma.

Men med Mazda CX-5 är det annorlunda. Helt annorlunda. Mazda CX-5 är nämligen en helt nya bil. Från chassi till kaross och drivlinor.

Det var redan för cirka fem år sedan som Mazda började tänka i nya banor. Visserligen hade man redan på 1990-talet kommit med sina första testbilar med både vätgas, bränsleceller och ren eldrift. Men trots allt är det fortfarande vanliga förbränningsmotorer som står för den helt övervägande delen av drivkällorna i dagens bilar. Och så kommer det att förbli enligt alla olika undersökningar även i framtiden. Åtminstone under de närmaste 10-15 åren.

Det var därför som Mazda tänkte om. Utvecklingen av vätgasbilar fortsätter visserligen och i stort sett i dagarna lanseras elbilen Mazda2 EV i Japan, men den helt övervägande delen av alla kunder i hela världen kommer fortfarande ett köpa en bil med förbränningsmotor. Just därför ansåg Mazda att utvecklingen av bensin- och dieselmotorer med lägre förbrukning allra mest tjänade miljön, och minskade Mazda-bilarnas totala utsläpp i världen, betydligt mera än att utveckla dyrare specialmodeller för ett fåtal kunder.

Så föddes idén om de samlade Skyactiv-teknologierna. Vilka samtliga nu för första gången används i helt nya kompakta crossovern Mazda CX-5. 

Men vad är det då som är så nytt med Mazda CX-5?

Jo, både chassi, karossuppbyggnad, motorer och växellådor. Dessutom är själva designen på CX-5 Mazdas allra första produktionsbil enligt företagets nya formspråk ”Kodo – Soul of Motion” .

Vi skrev tidigare att det var redan för drygt fem år sedan som Mazda började tänka i nya banor. Vid en presskonferens i Oslo sommaren 2009, i samband med en provkörning av Mazdas vätgasbil på en liten del av Norges Hydrogen Highway mellan Oslo och Stavanger, presenterades även Mazdas utvecklingsprojekt för de europeiska motorjournalisterna för första gången.

Då talade Mazdas högsta utvecklingschef, på den tiden, Seita Kanai, om projektet ”Sustainable Zoom-Zoom”. Genom ”Building Block Strategy” skulle Mazdas bränsleeffektivitet öka med cirka 30 procent 2015, räknat på 2008 års siffror. Vilket innebär en minskning av bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på cirka 23 procent. Gällande samtliga tillverkade Mazda-bilar. Och utan vare sig dyra elbilar eller hybridbilar. Bara genom att utveckla förbränningsmotorn, tillföra olika elektriska system, som t.ex. start/stopp-systemet i-stop, och genom att använda Mazdas gramstrategi ännu noggrannare.

På Tokyo-salongen i oktober 2009 visade Mazda för första gången de nya motorerna och växellådorna. Då kallade man dem för SKY. Numera talar Mazda om Skyactiv-teknologierna och nu har man även berättat om den nya arkitekturen och den nya karossuppbyggnaden.

De första testkörningarna är också mycket positiva. Nya Mazda CX-5 har klassledande låg bränsleförbrukning, utan att för den skull använda s.k. snålmotorer.

Här finns ordentligt med kraft, både i bensin- och dieselmotorn, Skyactiv-G och Skyactiv-D. Mazda-ingenjörerna har lyckats höja kompressionen i bensinmotorn och sänka den i dieselmotorn. För första gången i motorhistorien har en bensin- och en dieselmotor samma kompression, 14,0:1. Dessa ändrade kompressionsförhållanden ger mer effektiva motorer. Och mer effektiva motorer, ger lägre förbrukning. Enkelt, men betydligt mer komplicerad ingenjörskonst att åstadkomma.

Resultatet är i varje fall enastående. En dieselversion av nya CX-5 med 150 hästkrafter och med ett maximalt vridmoment på 380 Nm klarar gränsen som svensk miljöbil. Då har den framhjulsdrift och manuell sexväxlad växellåda med en förbrukning på 4,6 liter/100 km och med ett CO2-värde på 119 g/km. 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.