Hoppa till innehåll

”Miljöbilsdefinitionen kom som en chock”

Den nya miljöbilsdefinitionen kommer som en chock för alla biltillverkare som har satsat på lågförbrukande dieselbilar och skrotat sina etanolbilar. Det menar Ronny Svensson, vd för tjänstebilskonsulten Ynnor AB.

– Dieselbilar och snåla bensinbilar blir plötsligt mer ointressanta. Särskilt om man bara ser till själva miljöbilsregeln. Ur ett totalkostnadsperspektiv behöver det inte vara så, men frågan äger ett avsevärt symbolvärde, säger säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor AB.

På måndagen lade regeringen fram sin vårproposition som innehöll nya miljöbilsregler. Tjänstebilskonsulterna på Ynnor AB är kritiska.

– Först signalerar man att etanolbilar och elhybrider inte är viktiga och låter lågförbrukande dieselbilar bli miljöbilar – därefter inför man nya regler som drar undan mattan för allt som inte har batterihjälp eller körs på biodrivmedel. Regeringen har lurat upp hela branschen på läktaren, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor AB.

En mängd företag i Sverige har ställt om bilpolicyn till att omfatta snåla bensin- och dieselbilar, ofta med en snegling mot den befintliga miljöbilsdefinitionen. Den är inte minst viktig som symbolfråga, men också av avgörande betydelse för att få vissa offentliga kontrakt.

Bilar i större mellanklassen, eller större familjebilar, har kunnat väljas och ändå få miljöbilsstämpel. Den möjligheten blir efter den 1 januari begränsad till samma bilmodell som då måste drivas av etanol eller gas.

– Den nya miljöbilsdefinitionen är en beställningslista till en offentlig sektor som inte bryr sig om restvärden. Det finns en risk att många företag nu väljer att strunta i miljöbilsdefinitionen eftersom förarna inte längre har några incitament att välja dessa bilar. Gasbilarnas rabatt på förmånsvärdet upphör till exempel redan efter 2013. Vi borde samtidigt få se en ny tjänstebilsbeskattning. I förslaget finns ingen styrning för förarna att välja en viss typ av bil. De ser snarare detta som en möjlighet att kunna gå utanför de tidigare ”trista” ramarna – eftersom reglerna ändå är i princip omöjliga att uppfylla, säger Ronny Svensson.

Innan förslaget är helt beslutat efter remissrundan, riskerar bilbranschen att stå utan många beställningar.

– Det är naturligt för företagen att vänta och se om det blir några justeringar i förslaget. Därefter styr marknaden delvis sina inköp efter de nya reglerna, och de framtida skärpningarna som är på plats när bilen ska bytas in. Ju bättre anpassad bilen är till regler som är tre-fyra år bort, desto bättre för restvärdet när den ska avyttras. Laddhybrider är den biltyp som framstår som mest praktisk och framtidssäkrad, även om de har en relativt hög prisnivå, säger Ronny Svensson.


Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.