UPPDATERAD MED FAKTA OCH FLER BILDER
Nu är Årets bil i muskelversion officiell. Bilen som ska ge Mini Cooper en match har premiär på Genèvesalongen och med såväl motor som sportkläder från Abarth är den betydligt tuffare än engelsmannen. Och lite snabbare.
Fiat 500 Abarth – i officiellt skick! Sannolikt får vi fler detaljer på tisdag, enligt Abarths hemsida.
Vi har sett gott om spionbilder på kommande Fiat 500 Abarth och här är nu den första officiella bilden. Hittills är det dock den enda som publicerats.
Som synes blir den lilla italienska tuffingen helt oemotståndlig i sitt Abarth-utförande med 17-tums fälgar, röda bromsok, hungrig front och många andra läckra detaljer.
En muskulös akter på den lilla tuffingen med dubbla avgasutblås och ventilationsslitsar för bromsvärme.
Inredningsbilder i detalj har vi inte sett ännu men den röntgebild vi kommit över visar att det blir sportstolar och många Abarth-attribut i rött även på insidan.
Förhandsspekulationerna har utgått från att 500 Abarth skulle få samma motor som Fiat Grande Punto Abarth på 155 turbohästar, men så blev det inte. I den "normala" Abarth-versionen har 500 en 1,4-litersmotor med turbo som ger 135 hästkrafter vid 5.500 r/min och 206 Nm vid 3.000 varv i motorstyrningens "sport"-läge. I läge "normal" får man ut 180 Nm vid 2.500 r/min.
Maffiga röda bromsok, speciella fälgar och röda backspeglar gör Abarthen lätt att känna igen.
Prestandasiffror har ännu inte meddelats, men jämför man med Mini Cooper , ligger 500 Abarth sannolikt lite bättre till vid en kappkörning: Cooper har effekten 120 hästar och 160 Nm vid 4.250 r/min. Det antyder att Årets bil tar hem duellen.
Det finns dock att anledning till att vi kan förvänta oss en ännu vassare 500 Abarth, med tilläggsbeteckningen SS. Motsvarande är aviserad för Grande Punto Abarth och då med 1,4-litersturbon uppskrämd till 180 hästar och 272 newtonmeter. Den versionen är sannolik eftersom konkurrenten Mini ger 175 hästar och 240 Nm i Cooper S-versionen.
En speciell finess som ger 500 Abarth ett övertag på Cooper, är ett system kallat TTC (Torque Transfer Control). Det fungerar som antispinnsystem, men reglerar också motorbromseffekten vid gasuppsläpp för att minska lastväxlingen och motverka överraskande överstyring.
Fler uppgifter lär dyka upp på tisdag, då det finns ett räkneverk på Abarths hemsida (klicka på länken nedan) som räknar ner och berättar att det finns något viktigt att se.