När temperaturen sjunker och vinterdäcken ska på är svenskarna tydliga med vad som betyder mest. En ny undersökning visar att hela 76 procent prioriterar säkerhet och grepp på snö och is när de köper vinterdäck.
Priset kommer långt ner på listan. Bara sju procent anger att det är viktigast. Ännu färre bryr sig om livslängd eller bränsleeffektivitet, fem procent vardera, och endast en procent tycker att miljöpåverkan är avgörande.
– Svenska bilister är medvetna om riskerna på vintervägarna. Därför väljer fler premiumdäck framför budgetdäck på vintern än på sommaren, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor.

Läs också: Regeringen inför nya vinterdäckskrav – trots hård kritik
Säkrare och mer hållbara
Enligt Jansson handlar det inte bara om priset på etiketten utan om vad man får tillbaka i säkerhet och livslängd.
– Det finns alternativ i alla prisklasser, men premiumvinterdäck är utvecklade för att klara hela den svenska vintern från regn och snö till blankis. De presterar bättre under hela säsongen och håller längre, säger han.
Premiumdäck tillverkas med avancerade material och testas noggrant i nordiska förhållanden. Resultatet blir bättre grepp, kortare bromssträckor och lägre ljudnivå, faktorer som gör att många upplever att de känns tryggare på vägen.
Läs även: Däcktillverkaren: ”Vi är redo när elbilarna tar över”
Dubbdäck eller friktion?
En av de vanligaste frågorna inför vintern är om man ska välja dubbdäck eller friktionsdäck.
– Fundera på vilka vägar du faktiskt kör på. Dubbdäck är bäst på isiga småvägar medan friktionsdäck passar förare som mest kör på större vägar och värdesätter låg ljudnivå och komfort, säger Jansson.
Skillnaden mellan de två typerna har minskat de senaste åren. Premiumfriktionsdäck har blivit betydligt bättre på is, medan moderna dubbdäck har blivit både tystare och mer energieffektiva.
Läs också: Dubbdäcksförbud sprider sig till Norrland
Året runt-däck fungerar inte
Så kallade året runt-däck marknadsförs som bekväma och flexibla men Jansson avråder starkt från att använda dem i nordiskt klimat.
– Helårsdäck är gjorda för mildare väder och fungerar inte i våra vinterförhållanden även om de är märkta med snöflingan. Leta i stället efter symbolen med tre istappar som visar att däcket är testat för is och riktigt kalla temperaturer, säger han.
Forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, bekräftar att helårsdäck innebär en ökad säkerhetsrisk på svenska vintervägar.