Chevrolet är GM:s mest snabbväxande märke i Europa och speciellt i Ryssland där man är marknadsledande. I Paris ska GM visa upp konceptbilen Chevrolet Orlando, en crossovermodell som baserar sig på nyligen visade Chevrolet Cruze.
Typisk crossovermodell som blandar flera biltyper i en form. Datorillustrationen är allt vi har att titta på så här långt, men i Paris ska den riktiga konceptbilen få publik premiär. KLICKA FÖR STÖRRE
Chevrolet är ett bilmärke som många svenskar förknippar med stora, robusta modeller – typiska amerikanare. Men för den yngre generationen i Europa och speciellt Ryssland står Chevrolet för prisvärda, enkla modeller i mindre storlek.
Även om konceptet känns ovant för oss svenskar så har Chevrolet lyckats mycket bra i Europa. Man är det varumärke som växer i särklass snabbast och är marknadsledande i Ryssland, tätt följda av Ford. Eftersom den ryska bilmarknaden växer i explosionsartad hastighet gäller det att vara med och hävda sig, vilket Chevrolet ska göra med en ny crossovermodell – Orlando.
Interiörbilden av Orlando har klara släktdrag med Opel Insignia, vilket inte är någon nackdel. Kan Chevrolet hålla den här nivån på seriemodellen har man en skarp konkurrent i segmentet. KLICKA FÖR STÖRRE
Precis som vanligt i segmentet är Orlando en modell som sägs blanda alla goda egenskaper från kombi, suv och familjebuss i en bil. Tekniskt baserar sig Orlando på samma plattform som nyligen visade Cruze, det vill säga Delta II (samma som nästa generation Opel Astra och Saab 9-3).
Konceptbilen har en 2,0-liters dieselmotor med 150 hk och 320 Nm. Men ska Orlando lyckas i Ryssland måste man också plocka ner några bensinmotorer från GM:s lagerhyllor, endast fem procent av personbilarna i Ryssland har dieselmotor.
Premiär för Orlando konceptet blir det på Paris-salongen, som öppnar om tre veckor. Då blir det också premiär för Cruze, i sitt seriemässiga skick. Även om Orlando ”bara” är ett koncept ser inte formerna speciellt omöjliga ut att sätta i serieproduktion, räkna med att det här är en modell som finns ute på marknaden om ett drygt år.