Hoppa till innehåll

Peugeot iOn: Elbilen

Peugeots nya elbil iOn är en elbil som faktiskt är redo för marknaden – på riktigt. Hur är den att köra, fungerar den i vårt klimat och vad kostar den? Nisse tycker att det bästa med iOn är att den är här och redo för kunderna på riktigt. Vad är Peugeot iOn för bil egentligen?NS: […]

Peugeots nya elbil iOn är en elbil som faktiskt är redo för marknaden – på riktigt. Hur är den att köra, fungerar den i vårt klimat och vad kostar den?

Peugeot iOn: Elbilen

Nisse tycker att det bästa med iOn är att den är här och redo för kunderna på riktigt.

Vad är Peugeot iOn för bil egentligen?
NS: Ja det här är en bil som är värd en extra introduktion. Peugeot iOn är en liten elbil med litiumjonbatteri och en elmotor på 64 hk och 180 Nm.

Ok, och hur är första intrycket?
NS: Det är en rendez-vouz med en déjà-vu. Bilen är nämligen Peugeots version av Mitsubishis modell "i" och elbilsversionen i-Miev i synnerhet. I övrigt ger iOn ett elegant intryck och inredningen känns rejäl.

Peugeot iOn: Elbilen

Körmässigt är den smidig och bullernivån är överraskande låg.

Hur skiljer den sig från föregångaren?
NS: Mest naturligt blir att jämföra med orginalbilen från Mitsubishi. Peugeot iOn utgör – tillsammans med Citroën C-Zero – europaversionen som har en något mer påkostad inredning och mjukare fjädringsavstämning. Annars är det i princip samma grejer.

Vad är det positiva med bilen?
NS: Det mest glädjande måste ändå vara att den är här. Den finns och är redo att kliva ut på kundmarknaden på riktigt. Även om det är en Mitsubishi så är det bra att PSA-koncernen (Peugeot och Citroën) lanserar sina alternativ och därmed breddar bilvärldens mest nischade och minsta segment med två ytterligare alternativ.
Rent körmässigt är den väldigt smidig och bullernivån är riktigt låg.

Peugeot iOn: Elbilen

Baksidan är priset och räckvidden.

Och negativt?
NS: Det går inte att komma runt problemet med kostnad och räckvidd. Räckvidden blir klart kortare med luftkonditionering eller med full värme. Över huvudtaget är det ett problem med att värma upp kupén under vintern.

Kommer den till Sverige då?
NS: Sverige är faktiskt en prioriterad marknad tillsammans med Israel och Danmark. De två senare prioriteras genom deras deltagande i better place-project (läs här). Sveriges är prioriterad för vår gröna energiproduktion som ger elbilen den gröna image den vill ha.
Sverige har även ett intressant klimat. Östersunds kommun och energibolaget Jämtkraft spelar en viktig roll i lanseringen av iOn. Östersund har ambitionen att fungera som internationellt elbilscentra genom sitt kalla och snörika klimat, en satsning som även inkluderar den svenska energimyndigheten. Där finns också relevant infrastruktur genom
”Green Highway” som vi skrivit om. Peugeot säger att de har testat iOn ned till -20 men i Östersund kommer elbilarna testas i den svenska vardagen med -30 och snö. Därmed är projektet en viktig del i utvärderingen av elbilssatsningen och Peugeot kommer att följa elbilarna i Sverige noggrant.

När ska den lanseras och hur blir priset?
NS: Serieproduktionen startar i november och de första bilarna dyker upp i Sverige i februari. Det är oklart hur stor tilldelning Sverige får, men samtliga är redan uppbokade av olika företag och myndigheter. Om man som privatperson vill köpa den rent är priset för den här lilla bilen hela 379.000 kronor – alltså samma som för i-Miev.

• Läs en längre provkörningsrapport i auto motor & sport nummer 21, i butik 7 oktober.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.