Hoppa till innehåll
Recharge

Priset klart för Renault 5 Turbo 3E – utmanar Hyundai Ioniq 5 N

Med 540 hästar från bakhjulen ska Renault 5 Turbo 3E vara ett glädjepiller på väg och bana. Under skalet är det inte mycket som är gemensamt med Renault 5 E-tech.

Renault 5 Turbo 3E är retro på ett annat, och mer extremt, sätt. Mellan 1980 och 1984 såldes Renault 5 Turbo som homologeringsmodell av tävlingsversionen som konstruerades enligt Grupp 4-reglementet.

Renault 5 Turbo var lätt att känna igen med sina extrema skärmbreddare med stora luftintag. Där baksätet normalt fanns placerades i stället en mittmonterad 1,4-liters turbomotor.

Röd Renault 5 Turbo
Renault 5 Turbo från 1980-talet. Foto: Alf van Beem (CC0 copyright licence)

Motorer i bakhjulen

Nu har Renault gjort en motsvarande modell av den populära retroelbilen Renault 5 E-tech. Man kan se likheterna, men precis som med det turboförsedda originalet så har baken breddats rejält.

Två hjulmotorer i bakhjulen ger tillsammans 540 hästkrafter. Det är mycket med tanke på att bilen Renault 5 Turbo 3E är lätt för att vara en elbil, bara 1 450 kg. Det ger en förhållande på 2,7 kg/hk.

Det 70 kWh-stora batteriet kan lätt tömmas vid hård bankörning och därför går det också snabbt att ladda. 10–80 procent går på 15 minuter om man har tillgång till en laddare som klarar minst 350 kW.

Renault 5 Turbo 3E bakifrån
Renault 5 Turbo 3E är rejält breddad och har en hjulmotor i vardera bakhjul. Foto: Renault

Renault 5 Turbo 3E är inte bara en bil för bandagar. Den har lägen för att köras på snö och är säkert inte tråkig på grusväg.

Tyvärr kommer Renault 5 Turbo 3E bara att tillverkas i 1980 exemplar som en hommage till originalet från 1980. Exklusiviteten och den extrema konstruktionen med hjulmotorer avspeglar sig i priset: 155 000 euro (cirka 1,7 miljoner kronor). Det kan jämföras med 835 000 kronor för den något tjockare konkurrenten Hyundai Ioniq 5 N.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Alf van Beem (CC0 copyright licence) / Renault

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.