Renault 5 Turbo 3E är retro på ett annat, och mer extremt, sätt. Mellan 1980 och 1984 såldes Renault 5 Turbo som homologeringsmodell av tävlingsversionen som konstruerades enligt Grupp 4-reglementet.
Renault 5 Turbo var lätt att känna igen med sina extrema skärmbreddare med stora luftintag. Där baksätet normalt fanns placerades i stället en mittmonterad 1,4-liters turbomotor.

Läs även: Renault 5 Turbo i restomod-tappning med över 400 hk
Motorer i bakhjulen
Nu har Renault gjort en motsvarande modell av den populära retroelbilen Renault 5 E-tech. Man kan se likheterna, men precis som med det turboförsedda originalet så har baken breddats rejält.
Två hjulmotorer i bakhjulen ger tillsammans 540 hästkrafter. Det är mycket med tanke på att bilen Renault 5 Turbo 3E är lätt för att vara en elbil, bara 1 450 kg. Det ger en förhållande på 2,7 kg/hk.
Det 70 kWh-stora batteriet kan lätt tömmas vid hård bankörning och därför går det också snabbt att ladda. 10–80 procent går på 15 minuter om man har tillgång till en laddare som klarar minst 350 kW.
Läs även: Renault 5 Turbo 3E – en el-vilde med 540 hästar

Renault 5 Turbo 3E är inte bara en bil för bandagar. Den har lägen för att köras på snö och är säkert inte tråkig på grusväg.
Tyvärr kommer Renault 5 Turbo 3E bara att tillverkas i 1980 exemplar som en hommage till originalet från 1980. Exklusiviteten och den extrema konstruktionen med hjulmotorer avspeglar sig i priset: 155 000 euro (cirka 1,7 miljoner kronor). Det kan jämföras med 835 000 kronor för den något tjockare konkurrenten Hyundai Ioniq 5 N.