Hoppa till innehåll

PROVKÖRD: Fabia Combi – större än sin egen klass

När nya Fabia Combi lanseras i februari lär den bidra till Skodas framgångar i Sverige. Två av argumenten: större bagage än Volvo V50, lägre pris än Peugeot 207 SW. Dessutom är den trevlig att köra. Skoda Fabia Combi är större än den ser ut. Det går bra för Skoda – överallt. Och det kan man […]

När nya Fabia Combi lanseras i februari lär den bidra till Skodas framgångar i Sverige. Två av argumenten: större bagage än Volvo V50, lägre pris än Peugeot 207 SW. Dessutom är den trevlig att köra.

PROVKÖRD: Fabia Combi - större än sin egen klass

Skoda Fabia Combi är större än den ser ut.

Det går bra för Skoda – överallt. Och det kan man förstå: tjeckerna gör bilar som folk vill ha: praktiska, lagom stora, välbyggda och ekonomiska.
Senaste generationen av Fabia har just börjat säljas som halvkombi i Sverige och om en dryg månad är det dags för den riktiga kombiversionen. Vi har redan provkört den och vi är rätt säkra på att den kommer att hitta många köpare.

PROVKÖRD: Fabia Combi - större än sin egen klass

Bagageutrymmet är större än i Volvo V50, Opel Astra och Peugeot 207 SW.

Den är helt enkelt ”nuftig”, som reklamen sa vid nylanseringen i Sverige för rätt många år sen nu.
Trots att karossen bara är 7 millimeter längre än gamla kombin, är den nya mycket rymligare inuti. Jämför man mått, visar det sig Fabiakombin har större bagageutrymme än både Volvo V50, Opel Astra och Peugeot 307. Den är alltså större än sin egen klass. Även takhöjden i kupén slår de flesta i klassen ovanför.

PROVKÖRD: Fabia Combi - större än sin egen klass

Baksätet kan fällas i proportionerna 60/40. Ordinarie bagageutrymmet är på 480 liter.

Och när man tittar i prislistan och ser vad som ingår, blir man glatt överraskad: standard är alla krockkuddar (även gardiner längs hela taket) och säkerhetssystem (inclusive antisladd och antispinn) plus c-lås, färddator, elhissar fram, elvärmda spolarmunstycken, 12 volt i bagaget…
Med detta och 1,4-litersmotor på 85 hästar kostar Fabia Combi 125.600 kronor. Manuell ac och stereo med aux-ingång kostar i paket 6 500 extra. Och på tillvalslistan finns dessutom både farthållare, kurvljus och parkeringshjälp. Och flera fiffiga krokar och nät för säkring av bagage och last.

Originellt nog finns även ett ”dålig väg”-paket med 15 mm höjd markfrigång, förstärkt fjädring och hasplåt under motorn – pris 1.500 kronor.
Nya Fabia baseras på samma plattform som VW Polo i nästa generation. Det betyder ett chassi som ger tryggt väggrepp, elektrohydraulisk styrning med bra känsla samt effektiva – men ganska tungtrampade – bromsar.
85-hästarmotorn är ingen nöjesmaskin, den kräver varv runt 3.000 för att svara bra, men att hänga med normal trafikrytm är inga problem. Och enligt specen drar den hyggliga 0,65 liter/mil i blandad körning.
Förarplatsen är logisk och lättarbetad (med reservation, se nedan), och man sitter riktigt bra tack vare steglös ryggstödslutning och rattjustering i både höjd- och djupled. Bra speglar och effektiv defroster bidrar till god sikt, även i fukt och kyla.
Det finns hyfsat med prylfack och dörrfickorna rymmer fram rymmer var sin drickaflaska.
Inga invändningar då? Jo, I första hand den dystra inredningen. Alla klädselvarianter utom en är väldigt mörka, med instrumentpanel i mörkgrått, svart och mörksvart…
Och instrumentbelysningen är släckt vid dagkörning, vilket betyder att det är svårt att se mätartavlorna och omöjligt att läsa texter på reglagen även om solen skiner. Instrumentbelysningen borde alltid vara tänd – plats för ändring, Skoda!
Och radioljudet låter bedrövligt.
Mer gnäll blir det inte.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.