Med Maltablå kulör och vita fartränder är det ingen tvekan – detta är en Renault Gordini! Det klassiska modellnamnet återuppstår som en ”dekaltrimmad” variant av Twingo Renault Sport, någon prestandaskillnad är det inte. Vad skulle Amédée Gordini säga?
Gordini-modellen går inte att ta miste på med sin Maltablå kulör och vita fartränder. Men var är motortrimmet? Och den lätta bilen? KLICKA FÖR STÖRRE
Vi vet inte om Amédée Gordini vrider sig i sin grav nu, men den italienska motorkonstruktören hade nog förväntat sig mer av Renault. När Renault väljer att återuppliva det klassiska varumärket Gordini gör man det bara delvis rätt – Twingo Renault Sport blir ännu tuffare utseendemässigt men inte lättad och inte motortrimmad. Motorn ger som förut 133 hk ur sina 1,6 liter.
Twingo är en lyckosam modell för Renault och man har behövt skruva upp produktionen för att möta efterfrågan, som hittills ökat med 53 procent enbart i Frankrike jämfört med 2008. KLICKA FÖR STÖRRE
Nya Renault Twingo Gordini R.S. – där de sista bokstäverna ska utläsas "Renault Sport" – ska börja säljas under mars nästa år och det är då en diger lista av tillbehör som man bultar på den redan befintliga Twingo Renault Sport:
Maltablå kulör med två vita fartränder.
Diamantsvarta 17-tums fälgar.
Luftkonditionering är standard.
Regnsensor, halvljus som tänds automatiskt.
Farthållare och hastighetsspärr.
ESP som går att koppla ur helt.
Bilstereo med 80W-förstärkare och RCA-uttag.
Extra mörktonat glas bak.
Delbart och individuellt skjutbart baksäte.
Till denna anrättning kan kunden välja till:
"Cup" chassi, hårdare sättning.
Blålackerade 17-tums fälgar.
Större bilstereo med bland annat blåtandskoppling.
Sidokrockgardiner.
Panoramasoltak.
Gordini-mattor.
Några priser vill man inte avslöja ännu men däremot vet vi att Renault bestämt sig för en liknande version av Clio, eventuellt också Mégane.

