Hoppa till innehåll

Ska Volvo lägga ner Gent-fabriken?

Rykten inifrån Volvo säger att Gentfabrikens framtid just nu diskuteras. Orsaken är att Volvo förlorar stora summor med nuvarande dollarkurs och skulle behöva starta tillverkning i USA. En andra orsak är att Volvos försäljning sjunkit kraftigt i USA, vilket ökar kraven på snabba åtgärder. I Gent, eller Ghent som det stavas i Belgien, tillverkas C30, […]

Rykten inifrån Volvo säger att Gentfabrikens framtid just nu diskuteras. Orsaken är att Volvo förlorar stora summor med nuvarande dollarkurs och skulle behöva starta tillverkning i USA. En andra orsak är att Volvos försäljning sjunkit kraftigt i USA, vilket ökar kraven på snabba åtgärder.

Ska Volvo lägga ner Gent-fabriken?

I Gent, eller Ghent som det stavas i Belgien, tillverkas C30, S60 och S40/V50. V70 flyttades till Torslanda vid introduktionen av nya generationen.

De nya ryktena spär på tidigare osäkerhet kring Gent-fabrikens framtid. Under våren inleds förhandlingar med facket för att genomföra pesonalnedskärningar och först i vecka 20, när XC60 börjar tillverkas, behövs hela arbetsstyrkan igen i Gent. När nya V70 började produceras flyttades hela tillverkningen till Torslanda (tidigare gjordes en del av V70 också i Gent) vilket minskade beläggningen.

Ska Volvo lägga ner Gent-fabriken?

Fredrik Arp har förnekat flyttplaner förut, men tvingas kanske tänka om?

Egentligen vill Volvo inte lägga ner Gent-fabriken men med nuvarande dollarkurs – som inte ser ut att förändra sig i nämnvärd grad på medellång sikt – är man tvungna att flytta över en del av produktionen. Ford har ledig fabrikskapacitet i USA, så varken i teorin eller praktiken vore det svårt att styra om en del av Volvos produktion till USA.
Volvos chef Fredrik Arp sa tidigare i somras att Volvo inte ska bygga bilar i USA, åtminstone inte inom överskådlig tid. Motivet var då att Volvo i dagsläget långt ifrån utnyttjar sin produktionskapacitet, och alltså inte behöver någon ny fabrik.
Men ”överskådlig tid” är ett tänjbart begrepp då en fabriksflytt tar flera år att förbereda och genomföra.
Volvos försäljning ökar för övrigt mest i Asien och Ryssland, vilket skulle betyda att en USA-fabrik inte står högst uppe på listan.

Det som dock förändrats under hösten är att introduktionen i USA av nya Volvo V70 och XC70 gått oväntat dåligt. Jämfört med försäljningsmålen ligger siffrorna på runt 50 procent, vilket förstås är en stor besvikelse. Även ”nya” S80 har gått trögt och tidigare storsäljaren XC90 har sjunkit med 20 procent på ett år.
Orsaken till den dåliga försäljningen i USA av framför allt V70/XC70 är nu föremål för snabbanalys hos Volvo. En så dålig försäljning på Volvos viktigaste marknad är helt oacceptabelt och vi kan bara spekulera om vad som gått fel. Design? Pris? Marknadsföring? Konkurrens? Egenskaper? Ingen hybrid? Oavsett vad man kommer fram till ska ett åtgärdspaket vara satt i sjön under början av våren för att förbättra försäljningen.
På både kort och medellång sikt är Volvos bekymmer med USA-marknaden allvarliga. Dollarkursen gör alltså Volvo mer eller mindre bli tvungna att börja bygga bil i USA och det kan även ha en positiv inverkan på försäljningen då man kan hävda att bilarna är ”made in USA”.
Vi har tidigare rapporterat om att Volvo XC90 kommer att faceliftas 2009, istället för att ersättas av en ny generation. Arbetet med efterträdaren var långt gånget men nu börjar Volvo om med ett rent papper igen. De senaste ryktena om Gent-fabrikens eventuella nedläggning innebär att generation två av XC90 (som kommer först 2011 – 2012) kanske blir den första Volvo-modellen som byggs i USA?

auto motor & sports tidigare chefredaktör och Senior Editor-At-Large som var med från starten 1995 efter att bland annat ha arbetat på Teknikens Värld. Erfaren motorjournalist skrev för ams om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.