Hoppa till innehåll

TEST: Skoda Superb möter Volvo S80 och Ford Mondeo!

Någonstans i den övre mellanklassen har nya Skoda Superb 2,0 TDI landat och vill ge både pöbel och adel en match. Hur vass är den? För att få svar på frågan skickar vi fram de två tuffa koncernkusinerna Volvo S80 2,4D och Ford Mondeo 2,2 TDCi. Vinnaren är … inte den du tror! De här […]

Någonstans i den övre mellanklassen har nya Skoda Superb 2,0 TDI landat och vill ge både pöbel och adel en match. Hur vass är den? För att få svar på frågan skickar vi fram de två tuffa koncernkusinerna Volvo S80 2,4D och Ford Mondeo 2,2 TDCi. Vinnaren är … inte den du tror!

TEST: Skoda Superb möter Volvo S80 och Ford Mondeo!

De här bilarna är lite svåra att få in i sin respektive klass, och blir på det viset svåra att jämföra. Just därför är det en utmaning att testa dem mot varandra! Stora mellanklassare, eller små storbilar – det är frågan … KLICKA FÖR STÖRRE

Småbilsklass, mellanklass, storbilsklass och lyxbilsklass. Bilvärlden är sannerligen ett klassamhälle. Eller var kanske man ska säga, för gränserna håller på att suddas ut. Dagens Mondeo är ett bra exempel på detta, en bil som av tradition ska stå i mellanklassfållan, men som vuxit sig så stor att den passar bättre i storbilsklassen. I alla fall så länge man tittar på innerutrymmena.
För tjugo år sedan stod Christer Glenning i tv och kallade Volvo 740 för "en stor bil" och utanpå stämmer det nog, en 740 var 4,79 meter lång och en Mondeo är idag 4,78. Utrymmesmässigt är det dock en oerhörd skillnad mellan bilarna, och detta beror förstås på förbättringar i paketeringen.
Nu kommer det en ny bil som ställer klassindelningen på ända ordentligt. Skoda Superb, som i förra generationen mest var en förlängd Passat med Skoda-emblem, är nu en mer egen modell och precis som med föregångaren är det axelavståndet som ska få folk att köpa tjeckiskt.
Går man bara på knäutrymmet bak är det få, om ens några, bilar som klår nya Skoda Superb. En Mercedes S-klass är trängre, och en BMW 7-serie likaså. Man måste troligen ta till en Maybach för att kunna sträcka mer på benen i baksätet. Trots detta nöjer vi oss med att testa Superb i storbilsklassen, där konkurrenterna heter Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass – och Volvo S80.

TEST: Skoda Superb möter Volvo S80 och Ford Mondeo!

Ute på vägen är de tre bilarna varandras motsats. Mondeon vass och kul, Superb lite sävlig men ändå trygg och S80 har en fantastisk rullkomfort som man bara vill köra långt, långt med. KLICKA FÖR STÖRRE

S80 bygger på samma plattform som Ford Mondeo, men trots detta skiljer sig innermåtten en hel del, främst när det gäller knäutrymmet bak. S80 är faktiskt lika trång som en småbil, typ Aygo eller Polo, och det blir ju inte roligare för Volvos del när man läser att S80 är längst av dessa tre, 4,85 meter lång.
Så vi har här tre bilar från två olika klasser, men där ingen av dem egentligen passar i sin egen klass. Vad kan vara mer lämpligt än att testa dem mot varandra!
Skoda Superb tänjer klassgränserna på ytterligare ett sätt, den är nämligen både en sedan och en halvkombi. Twindoor kallar Skoda den dubbla bakluckan som öppnar sedanmässigt om man inte håller in en separat knapp på bakluckan tills bromsljuset blinkar, då öppnas en jättelucka. Därför testar vi Superb mot en Mondeo halvkombi, och S80 som är en traditionell sedan.
För motståndet står Ford Mondeo 2,2 TDCi och Volvo S80 2,4D. Skodas tvålitersfyra på 170 hästar och 350 Nm ställs mot Fords fyra på 175 hästar och 400 Nm, och Volvos femma på 163 hästar och 340 Nm.

TEST: Skoda Superb möter Volvo S80 och Ford Mondeo!

Ford har skämt bort oss med fina chassin länge och nya Mondeo är inget undantag. Trots att plattformen delas med S80 är det två helt skilda karaktärer som mejslats ut. KLICKA FÖR STÖRRE

Hyfsat jämnt under huvarna alltså, men prismässigt är de från lite olika världar. Skoda är bland de lägre i VAG-hierarkin, och ska således säljas som "billighetsmärke". Superb är dock det flottaste man kan köpa i Skoda-väg, och därför är den inte tokbillig: 2,0 TDI 170 kostar 262.900 kronor. Ford vill ha 274.800 för sin "dieselvärsting" 2,2 TDCi och Volvo tar 299.900 för S80 2,4D.
Eftersom det rör sig om dieslar kändes det bäst att testa dessa bilar med automatlåda, men Ford säljer inte 2,2 TDCi med automat, så den bilen är testad med sexväxlad manuell låda. Skoda har inte heller någon traditionell automat, vill man ha en bil utan kopplingspedal är det DSG-låda (16.000 kr) som gäller. Volvo har däremot en sexstegad låda med momentomvandlare i S80, för 16.900 kronor extra.
Lådorna i våra testbilar säger en hel del om bilarnas olika väsen, Ford är den klart rappaste på vägen, det märks redan från första metern. Volvo är mer avspänd, komfortvagnen i gänget. Det aktiva chassit ger rätta lyxbilsgunget, mycket trivsamt när man bara glider runt, men det blir lite väl svajigt vid aktiv körning. Då finns det hårdare lägen att ta till, så bilen håller sig välplanterad på vägen.

TEST: Skoda Superb möter Volvo S80 och Ford Mondeo!

Baksätets rymlighet är ett utropstecken, men även fram sitter man bra i Superb. Design och layout på instrumentering kan sägas vara konventionell, men man tröttnar inte och allt är lätt att avläsa. KLICKA FÖR STÖRRE

Skoda Superb ligger någonstans mitt emellan Ford och Volvo, varken roligast att köra eller skönast att åka i. Det ska sägas att den Ford vi satt chassirelaterade betyg på är en bil med sportchassi som sänker bilen tio millimeter. Bilen på bilderna är en 2,0 TDCi.
Ute på landsvägen njuter vi av Mondeos fina styrning och härligt köttiga känsla i lådan, och motorn är ett under av råkraft. Skoda och Volvo hamnar lätt på efterkälken när det börjar gå undan, men så är också Mondeo en riktig kurvkramare.
Skoda Superb har Volkswagens fina 170-hästarsdiesel med commonrail-teknik, och den går riktigt mjukt och fint. Tillsammans med sexväxlad DSG-låda känns drivlinan helt homogen. Växlingarna sker omärkligt och kraften räcker till gott och väl. Motorn drar riktigt fint ända in i rödmarkeringen på ett sätt som är ovanligt för dieslar. Enda plumpen är att lådan ibland släpper ned varvet väl lågt, vilket resulterar i tråkiga vibrationer i bilen.
Superb-chassit inte speciellt upphetsande när det kommer till körglädje. Det märks tydligt att bilen har lång hjulbas, och kurvorna avverkas understyrt. Därtill är styrningen bara medelmåttig i klassen – känslan är godkänd, men styrresponsen är undermålig.

TEST: Skoda Superb möter Volvo S80 och Ford Mondeo!

Volvo vågar bygga sköna och bekväma bilar, när många andra tillverkare ständigt måste göra sina modeller ”sportigare”. Tack för det, Volvo. Men lite av Mondeons styrkänsla, kanske … KLICKA FÖR STÖRRE

Volvo har en ännu softare framtoning – i alla fall chassimässigt. Motorn är väldigt rå och ger väsen av sig så fort man rör gaspedalen. Tillsammans med en automatlåda med solklar gummisnoddkänsla ges inte någon premiumkänsla i drivlinan. Vissa medlemmar i testlaget gillar det bruksiga motorljudet, men vi kunde alla enas om att Volvos automatlådor måste bli bättre för att hänga med i konkurrensen.
Balansmässigt är S80 godmodig, men den största svagheten är styrningen: responsen är ok men styrkänslan är inget att hänga i julgranen. På krokig väg är det mycket gissningslekar inblandade när man ska få in bilen i en kurva.
Nej, S80 gör sig bäst rakt fram – och som den gör det. Det aktiva chassit Four-C (tillval för 15.900 kronor) är underbart mjukt i komfortläget, och varken Skoda eller (i synnerhet) Ford kan mäta sig med Volvons rullkomfort. Mondeo är godkänd även med sportchassi, och Skoda placerar sig än en gång i mitten. Superb är en mycket bekväm bil att åka i sett till hela klassen, men mot S80 har den svårt att hävda sig.
Sittkomforten är mycket bra i alla dessa tre bilar. Fram är det välbeställt i Mondeo och Superb, och kungligt i S80. Faktum är att till och med Fredrik Pettersson gillade Mondeos sportstolar, och han är inte lättflörtad när det gäller sittkomfort. Skoda Superb har en mer "normal" stol med välavvägd och fint utformad skålning. S80-stolen är plattast i gänget, och mjukast att sitta på. Underbart på långresa.
Även bak är det mjukt i S80, men sittställningen är för upprätt. Ska man åka bak gör man det med fördel i Ford eller Skoda, av flera anledningar. Dels har båda väldigt bekväma baksäten och dessutom är de väldigt mycket rymligare än Volvo S80. Utrymmet i Mondeo är mycket bra, och i Skoda är det nästan löjligt mycket plats i längsled. Se bilden nedan.

Vi fick revidera våra betygsmallar drastiskt för att anpassa dem för Superb, och nu är Ford Mondeo (och Mazda 6) nere på betyget fyra för knäutrymmet bak. Skillnaden är alltså ett helt betygssteg ner till de forna klassledarna. S80 hamnar på en föga hedrande, men rättvis, etta i betyg.
Även på bagagefronten är det Skoda i topp och Volvo i botten. Superb lastar gigantiska 565 VDA-liter, och även här får Mondeo se sig frånkörd med sina 540. S80 har i sammanhanget beskedliga 480 liter, och får lasta max 540 kilo. Skoda ligger på ungefär samma nivå, 550. Tyngdlyftaren i klassen är dock Mondeo som får lasta skyhöga 700 kilo innan länsman kan anklaga föraren för överlast.
Betygen här intill är intressant läsning, det är stor spridning på rondvinnarna. Ford Mondeo, av hävd en testvinnare, tar bara hem en rond (plus en rondseger som delas med Skoda) och det är körglädje. Resten av ronderna delas jämnt mellan Skoda och Volvo.
Testet avgörs dock på att Skodan bara är sämst i en enda rond, nämligen varumärke och design. Den har helt enkelt inte något starkt varumärke och designen är inte direkt hänförande enligt testlaget. Däremot är Volvo i botten i hela sju ronder, och det är så pass dåligt att Ford klättrar förbi och kniper andraplatsen.
Mot Skoda har de dock ingen chans. Superb tar hem ronderna motor och växellåda, ekonomi, kupé- och bagageutrymme, miljö och energi (delad med Mondeo) och specialrond familjebil. Dessutom är Superb tvåa i ytterligare fem ronder.
Skoda Superb är ett lysande exempel på att det som smakar inte alltid kostar, även om bilen inte är så billig som man kanske kan anta till en början. Visst, den kostar drygt hälften av en välutrustad Mercedes E 220 CDI, men jämför vi med vettiga konkurrenter hamnar Superb på en lite mer jämförbar nivå. Och den är bland de klart billigaste bilarna i storbilsklassen, även om Mondeo fortfarande kostar mindre att äga i slutändan.
Ser man till egenskaperna och gillar designen – och kan klara sig utan Mondeos fina körkänsla och Volvos sagolika rullkomfort – är Skodan väldigt prisvärd. Superb, rent av.

Vill du läsa hela testet från tidningen, som pdf-fil, klicka här!

auto motor & sports tidigare tillförordnade chefredaktör är motorjournalist med mångårig erfarenhet som del av auto motor & sports testlag. Skriver om bilar, bransch och bilindustri.

Email: red@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.