Hej Magnus. Är du ute och kör Volkswagen ID. 7 GTX Tourer?
– Nej jag sitter vid mitt skrivbord som vanligt. Men jag körde den förra veckan, men det är först nu som vi får berätta hur den känns att köra.
Så? Hur känns den?
– Stor, tyst och mycket bekväm. Perfekt för långfärd.
Men var det inte den sportiga GTX-versionen med 340 hästar? Det måste gå undan?
– Ja, jo. På pappret gör den 0–100 km/h på 5,5 sekunder. Men bilen känns inte alls sportig och accelerationen är linjär som på de flesta moderna bilar. Bilen är ett stort skepp och trivs bäst med att gå rakt fram även om styrningen är väldigt precis.
Varför kombi och inte en trendig suv?
– Själv är jag väldigt förtjust i kombibilar och tycker att suvar är överreklamerade. Vissa hävdar att kombibilar drar mindre än motsvarande suv, men enligt den högste tyske Volkswagenchefen på plats spelar det ingen roll. Det går att komma runt med aerodynamik.
Sa han något mer?
– Ja, han menade att ID. 3 GTX är bilen för den som vill ha en körglad elbil från Volkswagen. Jag frågade honom om de inte kunde göra en ännu kraftfullare R-version, men han sa att MEB-plattformen har sina begränsningar och att de får vänta på den kommande SSP-plattformen för att göra råa R-modeller.

Fyrhjulsdrift borde vara perfekt för husvagnsägare. Hur mycket får ID. 7 GTX dra?
– Hmm. Det här är en känslig punkt för Volkswagen. MEB-plattformen medger inga höga dragvikter. Anledningen är att batterierna inte klarar den ansträngningen under lång tid. De fyrhjulsdrivna GTX-modellerna får dra 1,2 ton, men kan typas om till 1,4 ton.
Lastar den bra?
– Både halvkombin ID. 7 och kombin ID. 7 Tourer har ett stort lådformat lastutrumme utan lasttröskel som rymmer 532 respektive 545 liter under insynsskyddet. Det går att utöka utrymmet till 605 liter genom att vinkla upp baksätet. Fäller man baksätet rymmer halvkombin 1 586 liter och 1 714 liter i kombin
Vad tror du om framtiden för Volkswagen ID. 7 GTX Tourer?
– Det är nog många företag som kommer att välja den eller tvåhjulsdrivna Pro S som kommer 10 mil längre på en laddning som förmånsbil. För privatpersoner är ID. 7 lite i dyraste laget. Det är nog få som inte klarar sig med en ID. 4 för 100 000 kronor mindre.
Missa inte:
VW ID.7 GTX och ID.7 Pro S presenterade – 70 mils räckvidd