Hoppa till innehåll
Recharge

Volkswagens nya elbil ska kombinera 50-talsvibbar med toppmodern teknik

Elbilen Volkswagen ID, som visades upp i september, får snart sällskap av en helt ny elbil i form av en liten familjebuss. Målet är att bygga en elbil som är mycket smartare paketerad än familjebussarna med förbränningsmotor. På så sätt får Volkswagens elbil större utrymmen trots att bilen egentligen inte är så stor. Volkswagen har […]

Elbilen Volkswagen ID, som visades upp i september, får snart sällskap av en helt ny elbil i form av en liten familjebuss. Målet är att bygga en elbil som är mycket smartare paketerad än familjebussarna med förbränningsmotor. På så sätt får Volkswagens elbil större utrymmen trots att bilen egentligen inte är så stor.

Volkswagen har skickat ut några teaserbilder på den nya eldrivna bussen. Designen blir en blandning av gammalt och nytt. Inspirationen hämtas från klassiska Folkabussen men vi kan också förvänta oss en del designdrag från boxiga konceptbilen Budd-e och från ID-modellen.

Volkswagens nya elbil ska kombinera 50-talsvibbar med toppmodern teknik

Volkswagen har försökt få till ett lite lägre och bredare intryck för den nya bussen med hjälp av horisontella LED-strålkastare fram och bak. Bland designdetaljerna vi lägger märke till är en vindruta som nästan är helt upprätt (frågan är hur det påvkerkar luftmotståndet och därmed räckvidden?), minimala överhäng och en upplyst VW-logotyp.

V-formen i fronten känns igen från den gamla Folkabussen från 1950-talet och laddkontakten verkar vara infälld vid bakljuset.

Plattformen är densamma som för konceptbilen ID, det vill säga Volkswagens nya arkitektur för elbilar, som kallas MEB. Förutom fantastiska utrymmen utlovar Volkswagen en lång räckvidd. Vi får se om det stämmer.

Volkswagens nya elbil ska kombinera 50-talsvibbar med toppmodern teknik

Den nya familjebussen ska följas av flera andra eldrivna och självkörande konceptbilar under 2017 och den är en del av Volkswagens plan att storsatsa på elbilar. Den nya bussen har precis som konceptbilen ID en ratt som automatiskt fälls undan när föraren aktiverar de autonoma körfunktionerna.

Det finns inga detaljer om eldrivlinan eller räckvidden än så länge.

Med tanke på att bilen ska innehålla mycket ny teknik och dessutom är eldriven vore det inte så konstigt om Volkswagen skulle visa upp den på prylmässan CES i Las Vegas, som drar igång i början av januari. Men Volkswagen väljer istället den mer konventionella bilmässan i bilindustrins gamla huvudkvarter, Detroit.


Om du gillade den här artikeln – skriv gärna upp dig för vårt uppskattade nyhetsbrev. Tack för ditt stöd!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.