Hoppa till innehåll
Recharge

Volvos smarta drag – så slipper Volvo EX30 strafftullar

Volvo parerar de höga importtullarna från Kina på ett smart sätt med EX30. På så sätt kan priserna hållas nere.

Förra året införde EU extra importtullar för bilar från Kina. Totalt 28,8 procent för Volvos Kina-modeller.

Volvo hade redan innan känt vart vindarna blåser och bestämt att inte bara tillverka Volvo EX30 i Kina, utan även i deras fabrik i belgiska Gent.

Nu har produktionen av EX30 kommit igång i Gent och till hösten ska även Volvo EX30 Cross Country göras där.

I Gent tillverkas även eldrivna Volvo EX40 och EC40 samt hybridmodellerna Volvo XC40 och V60.

Volvo EX30 under produktion i Gent
Det har kostat Volvo Cars 2,2 miljarder kronor att anpassa fabriken för tillverkning ev EX30. Till hösten börjar också EX30 Cross Country att produceras där. Foto: Volvo Cars

Det var ingen enkel sak att börja tillverka EX30 i Gent eftersom den bygger på SEA-plattformen till skillnad mot de övriga modellerna. Volvo tvingades investera 2,2 miljarder kronor för att kunna starta produktionen av EX30.

– Att investera i den europeiska produktionen av EX30 i Gent ligger helt i linje med vår långsiktiga strategi att bygga våra bilar där de säljer bäst, säger Francesca Gamboni som är produktionschef på Volvo Cars.

De bilar som sedan ska bli Volvo EX30 Cargo anpassas i Nederländerna.

Volvo-fabriken i Gent
Volvo-fabriken i Gent. Foto: Volvo Cars

Volvo Cars fabrik i Gent öppnade 1965 och är den enda kvarvarande fullt utvecklade bilfabriken i Belgien. År 2024 producerade fabriken drygt 186 000 bilar åt Volvo.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Volvo Cars

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.