Hoppa till innehåll
Samarbete med Ford

Stenskott i vindrutan – viktigare att byta än man kan tro

Visste du att din vindruta är mer än bara en bit glas? Den garanterar inte bara sikten framåt – den är också en bärande del av karossen och innehåller ofta flera typer av känsliga sensorer, som kan påverka säkerheten i din bil.

Advertisement

För de flesta bilägare är en vindruta inget man bekymrar sig över, förrän det blir stenskott eller spricka. Men ett byte av ruta eller en lagning av ett stenskott är inte hur enkelt som helst och bör göras av den som kan din bil bäst. Lämna din bil i trygga händer på en auktoriserad Fordverkstad. Här vet en servicetekniker just vad din bil behöver för att allt ska fungera som det är tänkt.
 
Ford riktar sig även till de bilägare som har ett fordon med några år på nacken och vill ha prisvärd service. Hos Ford används enbart original reservdelar och alla fordonstekniker är specialutbildade på Fords modeller. För att all teknik som finns i din bilruta innan skadan skedde även ska fungera när rutan är lagad eller bytt.

Förutom service, reparationer och däck hjälper de även till med byte av bilglas. En av Fords anläggningar finns hos Brandt Fordon AB i Tanumshede där vi fick möjlighet att prata med Dan Carlsson, som är servicemarknadschef.    

Laga eller byta vindruta? Här kan du läsa mer.

Stenskott i vindrutan – viktigare att byta än man kan tro

Säkerhet för förare

När du behöver laga eller byta vindruta är hjälp ett måste, och det finns många kunniga aktörer, både bilglasföretag men också bilmärkets egna auktoriserade verkstäder.
– Hos Ford finns specialutbildade fordonstekniker som går på regelbundna utbildningar för att vara ständigt uppdaterade om Fords senaste teknik och de olika bilmodellerna. De använder precis de produkter som Ford själva tagit fram för biltillverkningen. Det kan handla om en speciell primer, speciallim, verktyg, med mera. Då återställer man bilen i precis det skick som Ford en gång byggde fordonet, berättar Dan Carlsson. 

 

”En skadad vindruta är en trafikfara”

I dagens bilar finns allt mer teknik, inte minst i vindrutan. Kameror, laser och sensorer – allt behöver ses över eller kalibreras efter ett byte eller en lagning av vindrutan.
Dan Carlsson: Med våra specialverktyg kan vi se till att sensorerna är rätt kalibrerade. Regnsensorn för torkarna kan till exempel vara känslig och måste få rätt inställning. På vissa modeller sitter det en kamera som läser av vägskyltar och den måste också sitta korrekt. På nyare bilar finns det en laser som mäter vinkeln till mötande bilar för att kunna ”blända av helljuset”, trots att det är på hela tiden. På dessa är det mycket känsligt med rätt kalibrering, annars kan man blända mötande fordon. Det handlar helt enkelt om säkerhet för föraren, dess medpassagerare och andra vägtrafikanter. De avancerade systemen för förarstöd kan exempelvis upptäcka och undvika kollisioner. 

Laga eller byta vindruta? Här kan du läsa mer.

Om olyckan är framme

Dan Carlsson berättar också att vindrutan är mer än bara ett glas utan också en bärande del av karossen.
– Finns det sprickor i glaset så försvagas konstruktionen. Därför är det mycket viktigt att man monterar glaset rätt och använder det lim som Ford testat. Skulle krockkuddarna utlösas vid en krock så blåses de upp mot insidan på vindrutan. 

 

Stenskott i vindrutan – viktigare att byta än man kan tro

Kampanjerbjudande!

Fram till 15/6 bjuder många auktoriserade Fordverkstäder* på självrisken vid reparation av din vindruta. Om rutan behöver bytas får du stället 500 kronor rabatt på självrisken.

*Lokala avvikelser kan förekomma.

För att undvika stenskott eller andra skador på vindrutan rekommenderar Dan Carlsson att du som förare ska hålla avståndet till framförvarande fordon. Men att helt hålla sig från skador är svårt. Mindre skador i glaset går ofta att reparera med gott resultat.
Dan Carlsson tipsar om att man ska tejpa över skadan i rutan, så att det inte kommer in vatten som kan frysa och spränga upp en ännu större skada.
– Stenskottstejpen kan du få gratis hos din närmaste Fordverkstad. Det man dock ska tänka på är att många Fordmodeller har värmeslingor i vindrutan. Vi testar alltid värmefunktionen innan vi börjar reparera ett stenskott i glaset. Har eltrådarna blivit skadade går det inte att reparera, tyvärr, då måste hela vindrutan bytas.

Laga eller byta vindruta? Här kan du läsa mer.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.